Dnia 21 lutego obchodzimy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego.
Został on ustanowiony przez UNESCO w 1999 roku na pamiątkę wydarzeń
w Bangladeszu. W 1952 r. zginęło tam 5 studentów, którzy domagali się nadania językowi bengalskiemu statusu urzędowego.
Święto to ma na celu podkreślenie różnorodności językowej świata oraz zwrócenie uwagi na języki zagrożone i powoli ginące. To bardzo ważna data, która ma nam przypomnieć, że chroniąc język ojczysty dbamy również o tożsamość kulturową.  

Świętujmy dziś, ale dbajmy o nasz język  każdego dnia, gdyż:

„Polszczyzna jest piękna,

Ponieważ szeleści            

Jak jesienne liście,

Skrzypi jak mróz zimową porą,

Świszczy jak wiosenny wiatr,

Ale i tak rozgrzewa nas,

Niczym lato,

Ortografią i interpunkcją.”

Język ojczysty towarzyszy nam od najmłodszych lat, służy nie tylko do komunikacji, ale również do zabawy, dlatego proponujemy  –
dla chętnych i miłośników
„połamania głowy” na ojczystym języku.

  1. Uzupełnij zgodnie z podanym przykładem:

Jakie  RAKI  w polu rosną?      ( buRAKI)

Jakie SANKI kwitną wiosną?   (              )

Jakie PAŁKI się zapala?           (             )

Jakie WIÓRKI karmi Ala         (              )

Jaki KOŃ ma gdzieś robotę?        (              )

Jakie OWCE są na słotę?              (              )

Jakie GADKI lubią dzieci?           (               )

Jakim ŁADEM można świecić?   (               )

  • Jaki wyraz łączy podane niżej słowa

Aktor          Lotto               warcaby

Orkiestra          Radio

  • Do każdego z wyrazów w lewej kolumnie dopasuj wyraz bliskoznaczny
    z prawej   kolumny:

1.karzeł                                 a. dokładny

2. jeść                                    b. niewiele

3. często                                c. pożywiać się

4. przykład                            d. współczesny

5. staranny                            e. liliput

6. aktualny                            f. zamożny

7. trochę                                g. nierzadko

8. bogaty                               h. wzór

Ciekawostka  językowa

         Wsztysko jsane

Bdanaia na pweynm anelgiksim uneriwstyecie

wyzakały, że nie ma znczeania w jaikej 

kleojności napsziemy lietry węnąwtrz  wryazu,

blye tlkyo  pirwesza i otstaina  lreita błyy na soiwch  mijsecach.

Rsztea  mżoe być dolnwoie  poszamiena,

a mmio to będziemy w stniae  pczyrzetać  tkest

bez  wikszęego  prleobmu.

Diezje się tak dlteago,  że nie cztaymy 

kżdaej  z lteir  odelndziie, ale wrayz  jkao cłaość.

                                                                                 Na podstawie książki „Sprawny umysł”

Małgorzata Wojtoń

Skip to content